Matematica-problema familiei noastre

Publié le

"- Alo, doamna profesoarǎ ? Sunt bunica Ioanei, mǎ scuzaţi cǎ sun aşa de târziu. De patru ore

încercǎm sǎ rezolvǎm o problemǎ la matematicǎ şi nu reuşim. Nu putem lǎsa fetiţa sǎ meargǎ la şcoalǎ cu tema incompletǎ. Restul temei am reuşit sǎ îl ducem la bun sfârşit, dar problema asta nu ştie sǎ o rezolve nimenea din casǎ. ."
Situaţia prezentatǎ, din pǎcate, se întâmplǎ foarte des şi ascunde un întreg complex de probleme.
Cu toţii ne iubim copiii, ne dorim să fie premianţi la şcoală şi apoi realizaţi în viaţă.
Se pun însă aşa de multe întrebări despre îndatoririle şi atitudinea noastră, ca supraveghetori ai muncii pentru pregătirea temelor, cât şi pentru activităţile extraşcolare ale micuţilor noştri.
Cum participăm la întregul proces de pregătire şcolară pe care copilul îl desfăşoară acasă?
Cat de mult ne implicăm în rezolvarea temelor?
Este bine să lucrăm exerciţiile şi problemele, noi, părinţii în locul copilului?
Este o tragedie dacă micuţul va merge mâine la şcoală cu o problemă din temă nerezolvată?
O reţetă universal valabilă nu poate să fie dată. Există foarte mulţi factori pe care trebuie să îi luăm în consideraţie.
În primul rând trebuie să adaptăm stilul de lucru de la copil la copil. Pentru cel conştiincios sarcina noastră, a părinţilor este mai uşoară, problemele mari apar la cei dezinteresaţi de şcoală sau pentru cei care au fost învăţaţi...din păcate, tot de noi...să fie ajutaţi mereu, dependenţi de sfaturile noastre.
Mă voi opri în mod concret la temele pentru matematică.
Cei mai mulţi dintre copii încearcă să rezolve tema direct, fără a învăţa teoria corespunzătoare, fără a citi exerciţiile rezolvate şi fără a parcurge întâi rezolvarea exerciţiilor deja rezolvate din carte.
Din comoditate, imediat ce nu a obţinut rezultatul, sau poate mai devreme, doar după lectura superficială a textului copilul cere ajutorul celor din familie. Noi, obosiţi, grăbiţi sau din lipsa răbdării necesare preferăm să îi rezolvăm direct tema. Este una dintre cele mai mari greşeli.
Copilul nu va avea nici un folos dintr-o asemenea abordare. Mâine la lucrare sau ascultat la tablă nu va şti nimic, iar pentru mai tarziu, se va crea un gol greu sau imposibil de recuperat.
Cu multa răbdare, tact şi dragoste trebuie să încercăm să îi sugerăm reluarea exerciţiilor din clasă şi a celor model din carte sau din culegere. Apoi îl vom pune să încerce exerciţiul problemă, atât cât ştie, scriind formulele aferente, încercând din aproape în aproape. Chiar dacă nu va ajunge la rezultatul final, încercările sale şi străduinţa de a rezolva sunt mult mai valoroase decât copierea mecanică a problemei rezolvate de altcineva.
Este mult mai bine, dacă noi nu putem să îi explicăm suportul teoretic, să lăsăm problema în suspensie şi să îi cerem ca la prima oră de matematică să semnaleze lacunele sale profesorului.
Trebuie să considerăm că noi, ca adulţi, suntem supuşi riscului să rezolvam problemele prin metode ce depăsesc nivelul de pregătire al copilului nostru şi astfel să reuşim doar să îi producem mari confuzii şi să denaturăm ceea ce a învăţat la şcoală.
Voi da exemplul celebrelor probleme de aritmetică care, rezolvate elementar, dezvoltă logica şi dau mari satisfacţii. Abordarea algebrică, mai rapidă, lipseşte copilul de posibilitatea formării raţionamentului simplu, clar şi în mod categoric depăşeste nivelul pregătirii sale teoretice.
Un alt aspect important este cel al determinării celui mic să încerce de mai multe ori rezolvarea unei probleme. De cele mai multe ori este nevoie de încercari repetate pentru a ajunge la un rezultat. Învăţându-l să nu cedeze de la prima nereuşită vom câştiga nu numai pentru lecţiile curente, ci vom adăuga şi trasături de caracter atât de importante în viaţă - perseverenţa şi tenacitatea.
Copilul nu trebuie să fie dependent de noi, părinţii, în rezolvarea temelor, trebuie să găsească în noi un sprijin discret, să ştie că suntem atenţi la calitatea şi cantitatea muncii lor. Dacă ne vom depăşi atribuţiile, la un moment dat, tot timpul nostru va fi alocat doar lecţiilor copiilor noştri, starea de tensiune din familie va creşte, iar matematica, şcoala în general, vor deveni chiar o mare problemă a familiei noastre.
Ceea ce am prezentat reprezintă doar o mică parte din diversitatea problematicii cu care se confruntă părintele implicat în procesul de educaţie şcolară al copilului său. Am încercat să dezvolt în cartea "Matematica - problema familiei noastre - ghid pentru părinţi conştiincioşi", apărută la Editura Didactică şi Pedagogică şi alte aspecte pe care părintele interesat de educaţia copilui său trebuie să le aibă în vedere încă de la cea mai fragedă vârsta a acestuia, fără a avea însă pretenţia că am epuizat această tema atât de vastă, delicată şi complicată.

Martedi, Ottobre 27, 2009
Matematica-problema familiei noastre...
Oare este matematica una dintre problemele familiei noastre?

Sabato, Giugno 21, 2008
Casa de piatra!
Am petrecut un an plin de probleme cu o persoana cu totul deosebita.
Rar asa persoana (doar era prietena Papanasei, deci, nu este de mirare).
Atata modestie, bun simt, sensibilitate la un loc!
Plina de probleme, griji si indoieli a reusit sa treaca totul cu bine.
Sub aspectul fragil este de fapt o fiinta puternica si cine reuseste sa ii descopere calitatile formidabile castiga o prietena adevarata.
Nu pot sa ajung la "intalnirea" pe care mi-a dat-o azi si regret, dar sufletul si inima mea sunt alaturi de ea, iar gandurile si urarile mele de bine o insotesc.
Felicia Greavu se marita si cel care a inteles-o cand i-a fost mai greu sunt convinsa ca a descoperit miracolul fericirii cu Felicia, fiind la randul sau o persoana deosebita.
Casa de piatra, Tanti Felicia!!!

  

Domenica, Aprile 13, 2008
Cuvinte care merita citite
Multumesc Papanasei pentru cuvintele scrise. Noianul de probleme cu care s-a confruntat in timpul acestor ani au facut-o sa scrie cu sufletul, ca pentru fratii mai mici.
Tot asa cum va ajunge o buna avocata(sau mai mult decat atat) stiu ca putea ajunge o foarte buna profesoara.
Si trebuie sa precizez ca Papanasa nu este altcineva decat IOANA DUMITRESCU, nume recunoscut atat la liceul Neculce cat si la Facultatea de Drept. (nici ea nu este un personaj inventat, ci dupa cum se vede un om normal, cu calitati si defecte, dar mai presus de toate cu un suflet colosal...are cui sa semene, nu-i vorba!!!)
   

Mercoledi, Aprile 02, 2008
Paradox
"The more we study, the more we know/
The more we know, the more we forget/
The more we forget, the less we know/
The less we know, the less we forget"... "So why study?!"
   

Lunedi, Marzo 31, 2008
Draga mea Papanasa


Minunata si renumita Papanasa sper sa ne scrie cateva cuvinte.
Ma intrebati asa de des de ea si de modul in care reusea sa faca lucrari perfecte. de ce sa va spun eu?. Mai bine o rugam pe ea sa ne explice!
Pana va scrie ea, va spun eu ce se intampla acum. Este o studenta de nota 10, la Facultatea de drept...ah, nu la matematica, asa cum era de crezut...!!!!!!!
Este un papanas pe cinste cu care ma mandresc!

   

Martedi, Marzo 18, 2008
Ciao!
Come stai? Sei andato sul mio blog? Hai visto anche il mio sito?
Cordiali saluti

  

Venerdi, Marzo 14, 2008
Ambroise

Au aparut variantele....
Ce disperare, nervi, oboseala... . Oare reusim sa ducem la bun sfarsit pregatirea pentru bacalaureat?
Astazi am dat exemplul lui Ambroise.
Reusea anul trecut sa invete foarte bine, sa faca numeroase ore de pregatire. Dar asta nu este totul.
Are nenumarate preocupari extrascolare: germana, informatica si nu in ultimul rand dansul.
Un coleg extraordinar si fata de toata lumea are un comportament ce vine dintr-o educatie solida.
Sa nu credeti ca este un tocilar sau are capacitati supranaturale, este doar determinat, a inteles de ce si pentru ce munceste si nu este un personaj inventat, este Vlad Chirila, pentru noi... Ambroise.
Oare cum reusea actualul student sa faca atatea lucruri?
In primul rand mai multe activitati "te tin in priza", te determina sa iti imparti mai bine timpul. Ati incercat, este oare adevarat?
Cred ca Ambroise reuseste pentru ca face totul cu placere. Este foarte important cum abordam problemele pe care le avem.
In privinta subiectului de actualitate... daca zambim variantelor exista posibilitatea sa devina mai prietenoase!!!!
Si nu in ultimul rand....nu sunteti singuri in marea batalie cu "variantele".
Cat ati lucrat azi?

  

Mercoledi, Marzo 12, 2008
Rezultatele muncii lor

Cireasa, Modela si Dragalasul au obtinut niste note formidabile. Felicitari!
Este rezultatul muncii lor si al sacrificiului mare pe care l-au facut lucrand in plus.
Eu cred ca nu vor renunta si vor continua tot asa!
    

Lunedi, Marzo 10, 2008
Matematica si nu numai
Bun venit!


Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
M
<br /> Bellissimo blog<br /> <br /> <br />
Répondre
M
<br /> Felicitări pentru cartea ta frumoasă<br /> <br /> <br />
Répondre
<br /> Grazie mille!<br /> <br /> <br />